filmpje
Duurzaamheid,  Voedsel

De moeder Orang-oetang is dood

Vandaag op twitter

kwam ik dit filmpje van een Orang-oetang tegen. Verbannen filmpje, politieke boodschap mag niet in reclame. Gepost door Milieudefensie.
Was van greenpeace origineel bleek al snel.

De boodschap

Eerst dacht ik dat het over vluchtelingen ging die zich niet gedragen. Ze zegt eerst dat de Orang-oetang weg moet, en dan vraagt ze waarom hij hier is. (lijkt mij de verkeerde volgorde) Toen kwam de aap uit de mouw. Het kappen van bossen voor palmolie plantages, de verwoesting ervan. En dus de verwoesting van het leefgebied van bedreigde diersoorten. De Orang-oetang kon nergens meer wonen. En het drama in het verhaal is dat de moeder van de Orang-oetang gestorven was door de bulldozers van de slechte mannen die het bos kapten. (de mannen die dat werk doen zijn niet slecht, die kunnen geen ander werk krijgen; het zijn de bazen van de plantages en de fabrikanten, en de banken die het financieel steunen.)

En het zit in je shampoo en in producten die het meisje in het rijke veilige land koopt, daarom is het zo. Het meisje wist dit niet. De consument wordt voorgelogen door de fabrikanten dat het niet in hun producten zit, omdat ze regeltjes van ingrediënten op de verpakkingen slim anders noemen. Dus als consument weet je niet of het product slechte invloed heeft op het oerwoud of de Orang-oetang bijvoorbeeld.

Moraal van het verhaal? De stoute fabrikanten van palmolie verwoesten het oerwoud en vermoorden Orang-oetans. En wij, de consument koopt die palmolie. Wij zijn medeschuldig. Mede-moordenaars van onschuldige dieren.

Informatie

Maar als je als consument je macht neemt, dan lees je erover, want er zijn mensen die het wel weten wat waar is! Dan volg je greenpeace, keuringsdienst van waarde, Milieudefensie, radar tv-programma, Foodwatch etc. Je informeert jezelf, om de waarheid wél te horen. Dus wordt je geconfronteerd met heftige beelden en drama, het kwaad. Dat kan/ daar wil niet iedereen aan. En die blindheid veroorzaakt dat die fabrikanten er al zo lang mee wegkomen.
Als je niet tegen die beelden kunt, dat is goed, je bent een goed mens. Je wilt geen kwaad doen of slechte producten kopen. Maar je neemt dan ook je verantwoordelijkheid niet. En daar maken die fabrikanten dus misbruik van. We geloven niet dat het zo erg kan zijn. Maar het IS zo!

Net als met Trump, mensen geloven niet dat hij zo slecht kan zijn. Mensen willen gewoon graag geloven wat ze willen geloven. En worden onbewust beïnvloed door negatieve ideeën, reclames, media. Daarom roept Trump ook meteen over “fake news” want dan zegt hij precies wat HIJ gaat doen, net als narcisten. Het is heel vreemd om iemand te beschuldigen van iets waarvan hij anderen juist eerst beschuldigde, maar het pleit hem niet bijvoorbaat vrij ervan. Dat is de list! Ook daar trappen we niet in…of wel?

Over politiek gesproken, waarom wordt palmolie niet op de lijst van verboden voedingsmiddelen gezet door de overheid? Die heeft als taak de consument te beschermen, dacht ik.

Waarin zit het?

Het filmpje is daarom zo goed, omdat het een tekenfilm is, dus minder erg en het drama zit in de moeder Orang-oetang die dood gaat. Dat is toch echt minder heftig beeld.

Op de greenpeace website staan ook de echte beelden, zonder de stervende Orang-oetang. En daar staan de namen van de fabrikanten die je dus beter niet meer kunt kopen: Colgate, Kitkat, Johnson’s baby, Dove, M&M’s, Head & Shoulders, Kellog’s, Doritos, Ritz.

Ik blijk mij schuldig te hebben gemaakt aan

  • Baby olie van Johnson’s 4x. Nu weet ik waarom het zo “goedkoop” was. De werkelijke prijs betaald de natuur.
  • M&M’s heb ik in mijn leven slechts 5x ofzo gegeten en vond het nooit echt lekker, vooral de blauwe niet. Kleurstoffen stuiter ik al van.
  • Doritos van die driehoekjes ooit wel eens gekocht en gegeten, veel te zout.
  • Kitkat wel een paar keer in mijn leven gegeten, te zoet en te slappe chocoladesmaak.
  • Dove douchegel wel eens in de aanbieding gekocht een grote fles 3x ongeveer. maar voelde nooit lekker voor mijn huid, droogde die juist uit.
  • Head & Shoulders tegen roos wel eens gebruikt, maar het hielp niet en irriteerde mijn hoofdhuid juist. Ik ken wel iemand die het bijna zijn hele leven gebruikt en beweert dat het wel werkt.
  • Kellog’s wel een 2x Cornflakes (maisvlokken) voor in de melk of yoghurt gekocht, maar vaak van een ander merk, omdat die goedkoper waren….die hebben dan waarschijnlijk ook die palmolie bevat, want goedkoper is vaak van die troep.

Niet gebruikt

  • Colgate tandpasta nooit gebruikt gelukkig.
  • Ritz ken ik niet, misschien niet in Europa te krijgen? gelukkig maar.

Dus palmolie? Nee, ik wil het niet!!!

Wat ik doe?

  • Shampoo van organische merken zoals urte kram.
  • Alle voedsel (koekjes en chips ook!) zonder palmolie (voor zover ik weet dus).
  • Bij alles wat ik koop kijk bekijk ik eerst de ingrediënten (vaak een vergrootglas nodig vanwege de te kleine lettertjes, die zit standaard in mijn handtas!). Bij twijfel, of mengvorm olie=niet doen. Vaak wordt dit niet eerlijk vermeld, dus blijf je informeren hierover.
  • Moeite doen en bewust inkopen doen als consument: organisaties die de overheden wijzigen op leugens door voedselfabrikanten, of regels die ontdoken worden bij stellen d.m.v. petities en protesten online aan meedoen.
  • Tv programma’s als kassa en radar kijken en vooral keuringsdienst van waarde. Confronterend, maar zo goed. Ook check ik dan zelf nog of het wel een compleet verhaal is door zelf nog eens goed te googlen erover.
  • Vertrouwen op mijn intuïtie. Als een product niet fijn voelt het niet meer eten of gebruiken. (Als Hsp’er heb je wel een voorsprong, maar iedereen kan in beter contact met zijn of haar intuïtie komen. Je hoeft het alleen maar te willen en open te staan voor de signalen van je lichaam en gedachtes, een soort Mindfull)
  • Dit blogbericht schrijven. Waarom? Het raakt mij. Omdat ik de leugens in de wereld als kind al niet verdroeg.

Wat ik niet doe?

  • In paniek doorschieten naar alles bio en organisch. (weet je wel wat die woorden betekenen en welke regels voor verpakkingen er zijn?)
  • Alles geloven wat er op de ingrediënten staat van een product.
  • Geld storten op de rekening van een organisatie die diersoorten probeert te beschermen en daarmee je schuldgevoel afkopen. En dan toch die slechte producten blijven kopen, onder het  mom “wat niet weet wat niet deert”.  Het deert dus wel!!! (geld storten naar WNF bijvoorbeeld EN een bewuste inkoper worden, ja dat helpt wel!)
  • Alle media klakkeloos geloven die zeggen dat het erg is en ook juist niet. Ik vorm mijn eigen oordeel.

Mijn wens

Informeer jezelf. Kennis is macht.

En doe iets. Een stap tegelijk. Ban vanaf vandaag 1 product uit je standaard boodschappenlijstje waar je niet achter staat. Doordat er palmolie in zit, of kankerverwekkende stoffen (je mag dan best ook egoïstisch zijn, als het een grotere groep mensen ook positief beïnvloed)

Denk niet dat je in je eentje de wereld niet kan veranderen. Heel veel “eentjes” vormen een grote groep mensen en een grote groep mensen is waar de macht werkelijk ligt. Wij betalen voor producten en wij bepalen WAT we willen kopen. Niet omgekeerd.

Graag zou ik op twitter b.v. ook een lijst zien van fabrikanten die het wel goed doen, voor mens en milieu en die nog betaalbaar zijn. Ook voor de kleine portemonnee. Handig om je boodschappenlijst naast te leggen. En keurmerken? Ook hier geldt informeer jezelf. Misschien daar nog eens een nieuw blogbericht over schrijven dan?

Wil je dit Bericht delen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *