Warning: Declaration of WPDI_Plugin_Installer_Skin::feedback($string) should be compatible with WP_Upgrader_Skin::feedback($string, ...$args) in /home/sites/site43852/web/wp-content/plugins/classic-editor-addon/vendor/afragen/wp-dependency-installer/wp-dependency-installer.php on line 526
Stoppen of minderen met roken | het Universum van Felicia
Tips van Felicia

Stoppen of minderen met roken

…voor de zoveelste keer stoppen met roken, maar hoe?

De ‘cold turkey’ methode was de laatste paar keren totaal niet succesvol. maximaal 3 maanden. Om wanhopig van te worden. Ik had nog een boekje te leen van een familielid en begon dit te lezen om daarna nogmaals een dappere poging te wagen. Zodat ik deze keer wél succesvol volledig rookloos door de rest van mijn leven kan gaan.

Volgens het boekje “Over vrouwen & roken & stoppen” van Marie-anne Heack, is het voor vrouwen toch net een ander verhaal dan voor mannen. Op basis van wetenschappelijk onderzoek uit de hele wereld legt ze verbanden en komt tot interessante conclusies.

Om een paar punten op te sommen:

Wat voor mij nooit een probleem was, dat ik gewicht zou aankomen, blijkt voor veel vrouwen een belangrijke factor te zijn.
Ook is de nicotineverslaving zelf niet de hoofdzaak van de verslaving bij vrouwen, zoals dat bij mannen wel het geval is.
De geestelijke verslaving, ook wel wilskracht genoemd, is ook al in meerdere andere methodes van stoppen met roken ontkracht.

Het meest opvallende voor mij; de emotionele kant ervan en het “kalmeringseffect“.

Dit blijkt vooral complexer dan ik aanvankelijk dacht. En dat na 2 cursussen + meerdere ‘stoppen met roken’-boeken en hun methodes + de “Cold Turkey” methode een aantal keer. En toch altijd weer begonnen, ook na 5 jaar weer.

Dit was wat ik nog niet wist en nu probeer toe te passen om alsnog na vele jaren; succesvol te kunnen stoppen met roken!

Het is dus minderen en actief aan de slag met andere methodes van kalmering en omgaan met mijn emoties.

Gedachtes van een Minderaar:

Van langdurige stress kun je doodgaan van langdurig roken ook. Dus bij stress tijdelijk toch iets meer roken is menselijk. Is misschien zelfs beter dan? Of is dit weer een excuus gedachte van het rookmonstertje in mij?  Maar ik geef niet op! Dus bij stress: kalmering nodig. Ademen werkt onvoldoende? Dan toch iets meer roken. Na de stress wel weer doorgaan met minderen.

En vooral jezelf niet hard veroordelen dat je weer meer gerookt hebt, want dat werkt averechts. Plotseling inzicht…bij stress rookte ik hiervoor wel 30 sigaretten op een dag, wow nu 20,5 gemiddeld…verbetering. Goed zo!

Dat werkt veel beter om dat tegen jezelf te zeggen. En nee, dat is Bewust en dus geen excuus Truus of rookmonster a la Allen carr methode. Een bewust mens die worstelt en boven komt….. “je Maintiendrai”.  En het ademen werkte dus wel! Al 9,5 sigaret gemiddeld minder dan in andere stressperiodes!

Mogelijke hulpmiddelen:

Extra water drinken.

Geen vervangingen door snoepjes of afleiding voor de handen. Dat blijkt allemaal toch niet te werken. Dat betekend niet dat ik geen dropje, of snoepje of chips meer mag van mezelf. Maar niet als vervanging voor de ‘drang’ zeg maar.

En Mindful leven, dat helpt om beter met je emoties om te kunnen gaan. Volgens Matt Kahn (youtube); dat je liefdevol naar je emoties kunt kijken en erkennen en daarmee aandacht aan je emotie te geven en ze niet wegstopt. Het mag er zijn en het verandert vanzelf door je aandacht erop te vestigen en door te ademen. Juist ook de minder fijne emoties als boosheid of verdriet. Precies waar je ‘last’ van krijgt als je gaat stoppen met roken.

De App Prana breath (android alleen en gratis) is handig, even 3 tot 5min ademen. Of je doet dit zelf in het patroon wat ze daar speciaal voor hebben.

de App Quit Smoking (voor android alleen en gratis!). Om inzicht te geven in hoeveel je daadwerkelijk rookt en ook hoeveel stress je ervaart. Je kunt aangeven/klikken ‘ik wil nu roken’ en dan vraagt de app of je nog zoveel minuten kunt wachten, dus uitstellen van de volgende sigaret.

quit smoking with android

Hier kun je volgen hoe ik het ‘minderen’ in de praktijk breng.

18-10 geminderd naar 19,5 gemiddeld.

2-11  gestegen naar 20,5 gem.

 

 

Wil je dit Bericht delen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × vier =